poniedziałek, 12 sierpnia 2013

Viðey

Na wyspę można się dostać drogą wodną. Łódki kursują parę razy dziennie, w okresie letnim co godzinę z Nowego Portu, nieco rzadziej z historycznego przy downdown.

A - Viðey



Viðey ma bardzo bogatą historię. Zasiedlona była już w X stuleciu, a w 1225 r. powstał tam słynny klasztor św. Augustyna. Był to najbogatszy klasztor w Islandii. Ale wyspa ta zasłynęła przede wszystkim jako miejsce zamieszkania duńskiego gubernatora, islandzkiego patrioty Skúli Magnússona.

Był on pierwszym Islandczykiem sprawującym tę funkcję, przed nim byli to wyłącznie Duńczycy. Magnússon bardzo zasłużył się Islandii, założył tam pierwszą manufakturę, przędzalnię, tkalnię, farbiarnię a nawet wytwórnię lin dla rybaków.


Skúli Magnússon mieszkał na wyspie w domu zaprojektowanym przez Duńczyka Eigtveda, architekta pałacu królewskiego w Kopenhadze – Amalienborgu.

Na początku XX w. na wschodzie wyspy powstała wieś i port dla statków oceanicznych. Niestety trudne warunki życia oraz możliwość lepszych zarobków w Reykjaviku spowodowały, że mieszkańcy zaczęli opuszczać wyspę. Ostatni wyjechał w 1943 r. Pozostały ruiny domów i ... odnowiona w 1988 r. siedziba Skúli Magnússona. 
Zachowano pamiątkowe pole i brzeg wyspy – miejsce dawnego portu z przed stu laty. Dzisiaj wyspa ma znowu stałych mieszkańców, a w domu Magnússona jest restauracja.













Imagine Peace Tower - Yoko Ono







































2 komentarze:

  1. witaj! na początku chciałam powiedzieć, że znajduję tu przeeeeeeeeeepiękne i zdjecia i proszę- nie przestawaj! nie wiem, czy to zasługa pięknych widoków, czy twojego oka. myślę, że obojga :D ok, to jak już nasłodziłam (zgodnie z prawdą, żeby nie było!), to chciałam zapytać jakim aparatem robisz zdjęcia?
    i jeszcze, bo przejrzałam bloga, ale skupiłam się głównie na zdjeciach i nie wiem, czy nie doczytałam, czy nic nie pisałaś o tym- jesteś może au pair?

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję, cieszę się, że się zdjęcia podobają :) może ta moja pasja stanie się wreszcie sposobem na życie...;) Jaki sprzęt? Źadna tajemnica - Sony alfa200.
    Jestem w Islandii na programie Au Pair
    Zapraszam codziennie ;)

    OdpowiedzUsuń